Hyra ut lägenhet i andra hand utan att meddela bostadsrättsföreningen

Hej,får man hyra utt på kontrakt som inneboende i en bostadsrätt utan bostadsföreningen vet om det? och utan att man själv bor i lägenheten,men blot är registreret på adressen?

VH Jannie

Lawline svarar

Hej och tack för att du har vänt dig till Lawline med din fråga!

Den som vill upplåta i andra hand ska ha samtycke av bostadsrättsföreningen. Du kan upplåta sin bostadsrättslägenhet i andra hand om bostadsrättsföreningen samtycker till det, enligt 7 kap. 10-11§§ bostadsrättslagen. Skulle föreningen inte lämna sitt samtycke, kan du söka tillstånd i hyresnämnden. Om du ändå försöker upplåta sin lägenhet i andra hand utan att ha samtycke eller tillstånd riskerar du att förverka bostadsrätten.

Om det inte är fråga om uthyrning "för självständigt brukande" är det en inneboende man har. För detta krävs inte fastighetsägarens (styrelsens) tillstånd.

Men – det viktiga är att den som hyr i andra hand gör det för självständigt brukande.

Har man som lägenhetsägare rätt eller möjlighet att själv också disponera hela eller delar av lägenheten så är det inte fråga om upplåtelse i andra hand.

Enligt din uppgift tänker du inte bo i lägenheten och samtidigt vill hyra ut den vilket betyder att det är fråga om om andrahandsuthyrning. Hade du bott själv och hade du en inneboende med i lägenheten då hade man kunnat prata om självständigt brukande. I sådant fall behövde du alltså inget tillstånd av föreningen, men eftersom du inte tänker bo och vill uthyra lägenheten så ska du meddela bostadsrättsföreningen och ska ha deras samtycke.

Med vänliga hälsningar

Mikhail AtayevRådgivare