Utgör vinstpengar från tidigare lägenhet samboegendom?

Hej,

Jag har nyligen flyttat ihop med min flickvän så vi är numera sambor.

Det jag undrar är vad som gäller ang vinstpengar från försäljning av min gamla lägenhet som jag ägde själv.

Papper var skrivna med köparen innan vi blev sambor men den sista betalningen kom in efter att vi blivit sambor.

Har min sambo lika mycket rätt till pengarna eller är det fortfarande "mina"? Jag har lite dålig koll på vad lagen säger, därför jag frågar.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När ett samboförhållande upphör är det sambornas samboegendom som ska fördelas.

Vad som räknas som samboegendom är gemensam bostad och bohag som samborna har förvärvat för gemensam användning, 3 § Sambolagen. En gemensamt förvärvad bostad samt möbler och liknande utgör alltså samboegendom och ska delas lika när samboförhållandet upphör, vilket följer av 8 § Sambolagen. Det finns möjlighet att avtala om att bodelning inte ska ske eller att viss egendom inte ska ingå i bodelningen, 9 § Sambolagen. Detta kallas samboavtal.

I ditt fall utgör vinstpengarna alltså inte samboegendom. Om du däremot skulle köpa en ny bostad för pengarna med syftet att ni båda ska bo i bostaden kan denna komma att klassas som samboegendom. För att undvika detta kan du avtala om att bodelning inte ska ske eller att bostaden inte ska ingå vid en framtida bodelning.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare