Utgör regeringens beslut en ny lag?

Många människor omkring mig säger att regeringens beslut om att vi inte får träffas mer än 8 personer betyder att de har "ändrat" lagen i betydelsen att vi har fått en ny lag. Har vi verkligen det?

Är det inte så att "ändringen " i själva verket är att en annan lag trätt i kraft nämligen ordingslagen?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Regeringens beslut om att max åtta personer får träffas är intagen i 1 § förordningen (2020:114) om förbud mot att hålla allmänna sammankomster och offentliga tillställningar. Detta utgör inte en lag, utan en förordning. En förordning meddelas av regeringen och syftar till att förtydliga och komplettera det som står i en lag, i detta fall ordningslagen (1993:1617). Regeringen kan inte besluta om lagar, utan det är riksdagen som gör det. Detta innebär alltså att vi inte har fått en ny lag. Du kan läsa mer om detta på regeringens hemsida, se här.

Jag hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Ellinor BäckströmRådgivare