FrågaFASTIGHETSRÄTTFastighet28/07/2022

Utgör möbler fastighetstillbehör?

Hejsan! Om man på en fastighet har en stenbelagd uteplats/grillplats och sedan ställer en helt fristående bänk med tillhörande bord på platsen, klassas möblerna då som fastighetstillbehör?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Vilken lag är tillämplig?

Det är jordabalken (JB) som reglerar frågor om fastighetstillbehör.

Utgör möbler fastighetstillbehör?

Fast egendom är endast jord (1:1 JB) och därför behöver man veta vad som utgör tillbehör till marken. De olika fastighetstillbehören i svensk rätt är (1) allmänt fastighetstillbehör som byggnader och andra anläggningar (2:1 JB); (2) byggnadstillbehör som är föremål med ett fysiskt samband till byggnader som vattenledningar (2:2 JB); och (3) industritillbehör som maskiner på en industrifastighet (2:3 JB).

För att något därför ska bli ett tillbehör till en fastighet måste tillbehöret ägas av fastighetsägaren och tillbehöret måste även ha ett fysiskt samband med fastigheten (2:4 JB). Kravet på ägarsamband är uppfyllt, därför att du äger möblerna och fastigheten. Kravet på fysiskt samband borde dock inte vara uppfyllt, därför att kravet innebär att ett föremål ska vara fast förankrat på marken (NJA 1996 s. 139), vilket möbler inte är för att de kan flyttas runt. Möbler anses istället vara lös egendom.

Avslutande ord

Svaret på din fråga är därför att möbler anses vara lös egendom, därför att de inte har en fast förankring på marken och kan därmed flyttas på utan större hinder.

Vi på Lawline kan hjälpa dig vidare

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga. Tveka inte att höra av dig till en av våra jurister, om du behöver hjälp. Du är varmt välkommen att kontakta oss på telefon 08-533 300 04 eller maila oss på info@lawline.se.

Vänligen

Ivan VikaloRådgivare