Utgör inspelning av möten med socialnämnden ett brott? Och hur kan man angripa en opartisk handläggning?

Hej idag ska vi ha en förhandling om LVU med Socialnämnden. Eftersom att utredningen inte är saklig utan endast bygger på utgångspunkten att få igenom ett LVU på grunder som inte tar hänsyn till referenserna. Vi har flera inspelningar för att bevisa Socialtjänstens osaklighet för Socialnämnden där man säger olika saker, jag deltar i samtalet och ingen känslig information har kommit med utan bara bevis på hur osakliga handläggaren är som säger att vi harhjärtad en jätteskillnad för att i nästa skede påstår att hjälpen inte har gjort någon skillnad och vi vill Socialnämnden ska fatta beslut på sakliga och objektiva grunder så inspelningen är det enda alternativet min fråga är om detta kan få brottsliga påföljder?

Lawline svarar

Hej och tack för du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som jag förstår det vill du främst ha svar på om dina inspelningar kan utgöra en brottslig gärning, men jag kommer också ta upp lite om hur socialnämnden bör agera och hur du kan gå tillväga om du är missnöjd med deras beslut eller handläggning.

Kan inspelningarna utgöra en brottslig gärning?

Att i hemlighet spela in ett samtal kan i vissa fall utgöra olovlig avlyssning, vilket är ett brott enligt 4 kap. 9 a § brottsbalken (här). En förutsättning för att det ska föreligga ett brott mot denna bestämmelse är dock att den inspelande parten inte själv har deltagit i samtalet. Det finns däremot ingen bestämmelse som förbjuder att någon i hemlighet spelar in ett samtal som han eller hon själv deltar i. Det är alltså tillåtet. I ditt fall betyder det att din inspelning var fullt laglig, eftersom du själv deltog i samtalet som du spelade in.

I sammanhanget bör det också nämnas att det i Sverige råder så kallad fri bevisföring, vilket innebär att det i princip inte finns några begränsningar i vad som får åberopas som bevis. I 35 kap. 1 § rättegångsbalken (här) står det att rätten ska avgöra vad som är bevisat i målet efter en samvetsgrann prövning av allt som förekommit. Denna frihet i vad som får åberopas som bevis innebär att till och med bevis som har inhämtats på olagligt sätt kan åberopas i domstol. Det är upp till rätten att avgöra hur stor vikt den ska lägga vid beviset, men den får inte blunda för ett bevis endast för att det inte inhämtats på rätt sätt.

Hur bör socialnämnden agera.

Socialnämnden är ett kommunalt utskott som utövar myndighetsutövning gentemot deras kommunmedlemmar. Socialnämnden ska vid en sådan myndighetsutövning hålla sig till lagen (1 kap. 1 § tredje stycket RF) och vara sakliga och opartiska (1 kap. 9 § RF). När det kommer ärenden som berör barn blir socialnämnden däremot partisk gentemot barnet (1 kap. 2 § SoL). Utfallet av ett LVU ärende ska med andra ord alltid vara det som är bäst för barnet och inte vad som kan tänkas vara bäst för barnets vårdnadshavare, socialnämnden eller andra involverade (1 § 5 stycket LVU).

Hur kan du gå tillväga om du är missnöjd med socialnämndens handläggning eller beslut.

Om socialnämnden inte har hållit sig sakliga eller opartiska i sin handläggning kan du ta kontakt med inspektionen för vård och unga (IVO), eller skicka in en anmälan till Justitieombudsmannen (JO). Har ärendet mynnat ut i ett beslut kan du även överklaga beslutet till allmän domstol för en ny prövning (41 § LVU). Vid samtliga tillvägagångssätt kan du använda dig av inspelningen som bevisning för din sak!

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Alexander MogrenRådgivare