Utgör huset samboegendom?

Hej

Jag köpte ett radhus av min bror, han sålde den till mig för marknads pris. Då jag köpte huset dejtade jag en tjej som senare blev min sambo. När banken frågade mig om jag skulle flytta in med någon i huset så va jag dum och sa JA för att dom ville verkligen veta om hon skulle klara av ekonomin inför bolånet. Efter det så flyttade vi ihop och hon stod på halva lånet FAST INTE PÅ HALVA KONTRAKTET, det stod 100% på mig. När vi sedan flyttade in hade hon inte råd att betala avgift eller amortering vilket jag stod 100% för.

Nu 3 år efter så ska vi separeras och hon vill att jag ska köpa ut henne då hon inte har sitt namn på kontraktet eller har bidragit med nån amortering eller avgift.

Min fråga är: Har hon rätt till att jag köper ut henne eller behöver jag inte gen henne några pengar alls.?!

MVH

/Karl

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

När en samborelation upphör ska det enligt sambolagen göras en bodelning (se här). Det innebär att all samboegendom delas lika efter att varje sambo gjort avdrag för sina skulder som är kopplade till egendomen. Samboegendom består av bostad och bohag. Frågan i detta fall är om bostaden du köpte kan räknas som just samboegendom. Huset blir samboegendom om den utgjort er gemensamma bostad och köpts för gemensam användning. Det är alltså syftet med bostaden som avgör om huset utgör samboegendom, inte vem som står på kontraktet (se 3-5 §§ Sambolagen).

I detta fall blir det en fråga om bevisning. Om du kan bevisa att huset inte köptes in för gemensam användning utgör den inte samboegendom och ska inte delas lika. Vad jag kan utläsa ur frågan flyttade din före detta sambo in i huset i samband med dig, samt står med på lånet, detta är enligt mig faktorer som talar för att huset kan komma att utgöra samboegendom.

Ovan svar är vad som inryms inom vår gratisrådgivning, behöver du vidare rådgivning rekommenderar jag att du kontaktar någon av de specialiserade jurister Lawline samarbetar med. Du kan boka tid på ett kontor nära dig direkt via http://lawline.se/boka.

Med vänlig hälsning

Mathilda AnderssonRådgivare