Utgör gåvan förskott på arv eller inte?

Hej! Vad gör man praktiskt när bouppteckningen har skickats in och vi har börjat dela på dödsboets pengar, när det blir känt att det förekommit en gåva tidigare. Det finns inget gåvobrev som varken talar om det är förskott av arv eller ska ligga utanför arvskiftet.

Lawline svarar

Hej, jag förstår din fråga som att undrar över reglerna kring hur man bedömer om gåvan utgör förskott på arv eller inte.

Enligt 6 kap. 1 § Ärvdabalken (se https://lagen.nu/1958:637#K20) anges det att gåvor, som står i missförhållande till givarens villkor, till bröstarvingar skall, om inte annat är föreskrivet eller framgår av omständigheterna, räknas som förskott på arv. Sålunda faller mindre gåvor och annan utbetalning för löpande omkostnader utanför reglerna.

Alltså är utgångspunkten att gåvor till barn utgör förskott på arv. Särskild föreskrift eller andra omständigheter, t.ex. att alla barn fått liknande gåvor bryter denna utgångspunkt. Däremot är läget det motsatta till övriga arvsberättigade, då gäller att gåvan utgör förskott enbart om detta är föreskrivet eller framgår av omständigheterna.

I ditt fall fanns inget föreskrivet vilket innebär att frågan med största sannolikhet kommer avgöras beroende på vem som erhållit gåvan.

Har du yterliggare funderingar är ni alltid välkommen att ställa en ny fråga!

Med vänlig hälsning,

Joel Sandin PerssonRådgivare