Utgör gåva till bröstarvinge förskott på arv?

Hej!

Tre av mina fyra barn har fått 60000:- vardera av mig.

Räknas det som ett framtida arv eller måste ett gåvobevis upprättas?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Enligt 6 kap 1 § ärvdabalken (ÄB) räknas gåvor som arvlåtaren under sin livstid har givit till sina bröstarvingar som förskott på arv. Det innebär att gåvans värde vid gåvotillfället ( 6 kap 3 § ÄB) ska avräknas från bröstarvingens arvslott vid arvlåtarens död.

Ett gåvobrev kan upprättas efter gåvotillfället endast om gåvobrevet inte innehåller några villkor. Det innebär i ditt fall att ett gåvobrev med villkor om att gåvan inte ska utgöra förskott på arv således inte kan upprättas i efterhand.

Jag kan inte riktigt tolka ut av din fråga om du vill att penninggåvorna ska utgöra förskott på arv eller inte men enligt svensk arvsrätt är en gåva till bröstarvinge ett förskott på arv om inte något annat har föreskrivits i gåvobrevet. Om det inte finns några gåvobrev (med särskilda villkor) upprättade är gåvorna alltså förskott på arv och detta kan inte ändras i efterhand.

Vänligen,

Astrid Niva-LindmarkRådgivare