Utgör ett lån av föräldrar ett förskott på arv?

Vi är tre systrar som står inför ett arvsskifte. Det har nu framkommit att en syster lånat stora belopp av våra föräldrar som hon aldrig återbetalat. Det handlar om minst 4 lånetillfällen och 72 000 kronor som är uppdelat på 50 000 kr,12 000 kr samt mindre summor på 6000 kr och 4000 kr.

Hur ska dessa icke återbetalda lån betraktas vid arvsskiftet? Kan man betrakta dem som ett förskott på arvet och göra avdrag vid arvsskiftet?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I 6 kap. 1 § ärvdabalken (ÄB) uppställs en presumtion om att allt som en bröstarvinge mottar under arvlåtarens livstid utgör ett förskott på arv. Detta gäller i den mån ingenting annat är föreskrivet, exempelvis om det finns ett uttryckligt gåvobrev eller liknande handling som stadgar att lånet inte ska utgöra ett förskott på arv. Finns inget sådant dokument eller framgår det inte av omständigheterna i övrigt som om lånen inte skulle utgöra ett förskott så är de att betrakta som ett förskott.

Mindre gåvor och sedvanliga utgifter som föräldrar betalat för sina barn ska inte räknas av som förskott på arv enl. 6 kap. 2 § ÄB. Lånen i detta fall utgöra, med största sannolikhet, inte sådana sedvanliga gåvor.

Samtliga lån ska räknas samman (72 000 + 50 000 + 12 000 + 6 000 + 4 000 = 144 000) och sedan adderas på kvarlåtenskapen (6 kap. 5 § ÄB). Låt oss säga att era föräldrars kvarlåtenskap är 500 000 kr och ni är 3 barn (A, B och C) och det är barn C som har fått låna pengar.

500 000 + 144 000 = 644 000

644 000/ 3 = 215 000 per person.

A erhåller 215 000 kr, B erhåller 215 000 kr och C erhåller 215 000 - 144 000 = 71 000 kr.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Oskar JohanssonRådgivare