Utgör en bostad samboegendom som har införskaffats innan sambon fått uppehållstillstånd och flyttat hit?

Hej,

Jag har bott utomlands i flera år och ska nu flytta hem till Sverige tillsammans med min pojkvän. Jag har köpt en bostad och har skaffat jobb för att uppfylla försörjningskraven för anhörighetsinvandring. Vi är sambos i Kanada och jag köpte bostad så att jag kan sponsra honom för uppehållstillstånd. Tanken är att han ska flytta in med mig i Sverige när han får uppehållstillstånd.

Min fråga är om bostaden täcks av sambolagen om man han får uppehållstillstånd i Sverige, eftersom jag köpte den för gemensamt bruk (även om man inte kommer bo där innan han får uppehållstillstånd). Skulle vara bra att veta om vi behöver skriva samboavtal eller inte

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om ett samboförhållande upphör ska samborna dela lika på all samboegendom om någon av samborna begär detta och det inte finns något samboavtal. Om ingen av dem skulle begära någon bodelning tar varje sambo helt enkelt sin egen egendom. Om det däremot ska göras en bodelning ska som sagt all samboegendom delas upp.

Samboegendom är gemensam bostad och bohag som har förvärvats för gemensam användning. Vanligtvis brukar man säga att bostad och bohag som har införskaffats under samboförhållandet (då man bor ihop) är förvärvat för gemensam användning. Egendom som har införskaffats innan man har flyttat ihop kan dock också vara förvärvat för gemensam användning även om det inte är lika självklart. Det som avgör är syftet med köpet.

Då du och din pojkvän varit sambos i Kanada tidigare och du skaffar lägenheten för att ni ska kunna bo där tillsammans skulle jag nog säga att bostaden är förvärvad för gemensam användning, det är mycket som talar för det. Bostaden utgör i så fall även samboegendom, sådan egendom som ska delas lika vid en bodelning. Det finns dock ett visst "argumentationsutrymme" och det är svårt att säga exakt vad som skulle gälla. Allt handlar om vem av er som kan bevisa syftet med köpet, om den införskaffades för att användas gemensamt eller inte.

Även om mycket talar för att bostaden skulle utgöra samboegendom (och därmed delas lika på vid en bodelning) är det alltid säkrast att skriva ett samboavtal. Genom att skriva ett samboavtal får ni bestämma själva hur egendomen ska delas upp och slippa ovissheten om ni skulle flytta isär. I ett samboavtal kan ni bestämma att bostaden antingen ska eller inte ska ingå. Ni kan även avtala om att sambolagen ska gälla på all övrig egendom, bara inte på bostaden. Ett samboavtal ska vara skriftligt och undertecknat av er båda. Det krävs inga vittnen även om sådana alltid kan vara bra att ha ur bevissynpunkt.

Hoppas att du känner att du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Hedvig JohanssonRådgivare