Utgör det varumärkesintrång att sälja kläder med kända logotyper på?

Hej, jag och en vän vill starta en butik med kläder. Vi vill använda oss utav kända logotyper för alkoholhaltiga drycker t.ex. Eftersom det flesta logotyperna är varumärkesskyddade så undrar jag om man på något sätt kan vrida eller vända på detaljer i logotypen eller redigera den för att inte göra ett varumärkesintrång(?) Om jag förstår det rätt! T.ex ta logotypen med en annan textstil eller något liknande, hoppas ni förstår min fråga! MVH

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Varumärkeslagen är aktuell i ert fall

Eftersom er fråga rör varumärkesskyddade logotyper och om ni gör er skyldiga till varumärkesintrång genom att använda dessa logotyper är varumärkeslagen (VML) aktuell i ert fall. Jag kommer därför att utgå ifrån dessa bestämmelser när jag besvarar er fråga.

Begår ni varumärkesintrång genom att använda varumärkesskyddade logotyper på era kläder?

När ett företag har varumärkesskyddat t.ex. en logotyp innebär det att ingen annan, utan tillstånd, får använda detta tecknet i näringsverksamhet för varor eller tjänster. Detta gäller om tecknet, i ert fall logotyperna, är identisk med den varumärkesskyddade logotypen eller om det liknar logotypen så att det finns en risk för förväxling mellan dessa (1:10 1 stycket VML). Med användning i lagens mening innebär exempelvis att förse varor med logotypen och att sälja dessa varor, alltså det ni planerar att göra med era kläder (1:10 2 stycket VML).

Som jag tolkar din fråga så undrar ni om man på något sätt kan vrida och vända på detaljer genom att exempelvis byta typsnitt för att undvika att göra varumärkesintrång. Som jag skrivit ovan innebär det varumärkesintrång även när logotypen liknar den varumärkesskyddade logotypen och det innebär en risk för förväxling. Att enbart byta typsnitt eller ändra små detaljer kan alltså innebära att logotypen fortfarande har så pass stor likhet med den varumärkesskyddade logotypen att det finns en risk för förväxling. Det innebär att det fortfarande kan ses som varumärkesintrång (1:10 VML).

Sammanfattningsvis skulle jag därför inte råda er att sälja kläder med dessa logotyper, även om ni ändrar små detaljer, eftersom att logotypen fortfarande kan ha likhet med den varumärkesskyddade logotypen och ni därmed riskerar att göra er skyldiga till varumärkesintrång.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga! Annars är du varmt välkommen att kontakta oss för vidare rådgivning.

Sarah LianderRådgivare