Utgör bohag samboegendom om jag har köpt i princip allt och mitt ex inte betalat något?

Hej Jag och min sambo ska separera, vi har ett gemensamt fritidshus, där jag i principt köpt allt av invetarierna, ingår dessa i bodelningen ? mitt ex vill ha hälften av inventatiena. Har hen rätt till det.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Av din fråga följer att ni är sambos vilket gör att din fråga regleras av sambolagens bestämmelser om bodelning.

Vad utgör samboegendom?

Det avgörande för din fråga är om inventarierna utgör samboegendom eller enskild egendom. Av din fråga framgår det för mig som att det rör sig om bohag vilket gör att om egendomen förvärvats för gemensam användning och inget annat följer av eller SamboL utgör egendomen samboegendom och ditt ex har rätt till hälften av inventarierna (3§ SamboL). Av samägande presumtionerna följer så att om det rör sig om bohag ska egendomen förvärvats för gemensamt bruk och ni båda ska ha inkomster.

Av din fråga framgår vidare att varken eller SamboL kan tillämpas eftersom inventarierna inte är gåvor från arv eller testamente och ni inte har avtalat om att inventarierna ska utgöra enskild egendom.

Vad är gemensamt bohag?

Med sambors gemensamma bohag avses möbler, hushållsmaskiner eller annat inre lösöre som är avsett för det gemensamma hemmet (6§ SamboL). Vidare följer att bohag som uteslutande används för den ensa sambons bruk är inte gemensamt bohag ex. personliga tillhörigheter som graverade klockor (6§ SamboL).

Är inventarierna samboegendom?

Eftersom det rör sig om bohag är det avgörande för frågan om ni förvärvat inventarierna för gemensamt bruk! Är så fallet utgör egendomen samboegendom och ditt ex har rätt till hälften av inventarierna eftersom det inte framgår av din fråga att egendomen kan utgöra uteslutande ditt bohag (6§ SamboL). Inte heller framgår det av din fråga att inventarierna uteslutande används för ditt fritidsändamål (7§ SamboL).

Sammanfattningsvis

Av din fråga framgår det för mig som att även om du har förvärvat mestadels av egendomen har du gjort detta för gemensamt bruk. Att fritidshuset är ert gemensamma talar även för detta. Ägarpresumtionen för bohag gör även att det endast krävs att egendomen förvärvades för gemensamt bruk och att ditt ex hade inkomst så klassas inventarierna som gemensamma. Skulle det dock vara så att det framgår att egendomen inte förvärvades för gemensamt bruk har ditt ex inte rätt till hälften av inventarierna men utifrån din fråga får det ändå göras tolkningen att egendomen utgör samboegendom och därmed ska delas lika.

Jag hoppas så att du fått svar på din fråga! Är så inte svaret tveka inte att höra av dig med eventuella följdfrågor eller en helt ny fråga!

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare