Utgör arv samboegendom?

Hej skulle vilja ställa en frågan angående sambolagen. Hur tolkas denna avseende egendom

som sammanboende personer ärvt personligen av sina föräldrar andra anhöriga. I många

fall berör detta tavlor, andra antikviteter, släktklenoder ofta både med högt affektionsvärde

såväl som ekonomiskt värde. Sambolagen handlar ju i huvudsak om materiella ting som

ett sambopar aktivt införskaffat för gemensamt bruk, hur tolkas det vid ett samboförhållandes

upphörande de föremål som man erhållit genom arv. Räknas även detta in i den gemensamma

samboegendomen vilket i så fall kan innebära att värdet av föremål som parterna ärvt skall

delas precis som den inköpta soffgruppen eller tvättmaskinen. Är erhålla och införskaffa

synonymer i sambolagen ?. Ofta ärvs ju den här typen av föremål utan att den avlidne

anhörige distinkt angivit vem som skall ärva, ofta delas föremålen upp mellan syskon enligt

ärvdabalken. Tacksam om Ni kunde reda ut detta och hur praxis ser ut i ett skarpt tolkande

av sambolagen.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Bostad och bohag som har förvärvats efter sammanlevnadens inledande betraktas normalt sett som att den är förvärvad för gemensam användning och blir därför samboegendom. Bohag som har erhållits genom arv eller testamente räknas därför också som samboegendom. Den egendom du ärver utgör alltså samboegendom om det är saker som tillförs till det gemensamma hushållet.

Vill du ha tips på hur du kan undvika att arvet blir en del av samboegendomen så finns det en liknande fråga som är besvarad här.

Jag hoppas att detta gav svar på din fråga, tveka inte att höra av dig till oss igen om du har fler frågor.

Melanie AscoughRådgivare