Utgör arv samboegendom?

Jag har blivit sambo i feb 2014. Min gamla mor (87 år) börjar bli riktigt dålig, och jag undrar vad som händer med mitt arv (jag har en syster) när mor avlider. Om jag och min sambo separerar efter en tid, får hon då 50% av mitt arv?

Lawline svarar

Hej!

Det tråkiga svaret på din fråga är; det beror på. Allt som tillförs det gemensamma sambohushållet efter att parterna flyttat ihop räknas normalt sett som gemensam samboegendom. Men, det finns flera undantag till detta. Det viktigaste att komma ihåg är att det måste röra sig om saker som kan räknas till bohaget. Bohaget utgörs som sagt av det gemensamma hushållet och dit räknas till exempel inte kapital på banken, bilar, båtar eller fritidsbostad. Arv omnämns i sambolagen som undantaget från gemensam samboegendom om arvlåtaren omnämnt arvet i ett testamente och där omskrivit att det ska utgöra enskild egendom för arvtagaren. Likadant gäller det egendom som erhållits genom testamente, alltså att testatorn specifikt i testamentet omnämnt att den testamenterade egendomen utgör enskild egendom för testamentstagaren.

Alltså, den egendom som du ärver av din mor utgör samboegendom om det är saker som tillförs det gemensamma hushållet, inte om det till exempel är kapital, som förvaras på banken, aktier, bil eller fritidshus.

En lösning på detta, för att undvika att det tas upp i en eventuell bodelning, är att skriva ett samboavtal. Ett samboavtal handlar om bodelning och vad som ska ingå i en sådan och ska undertecknas av båda parter. Självklart kan din mor också skriva ett testamente. För mer rådgivning om detta föreslår jag att du kontaktar familjens jurist.

Du kan läsa mer om sambolagen på lagen.nu.

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare