FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott31/03/2016

Utge sig för att vara ordningsvakt

såg en del hemsidor på nätet där många säljer Ordningsvakt uniformer! Är det inte ganska konstigt att en privatperson kan köpa OV uniformer? Då kan man ju springa runt på stan och leka OV och gripa folk. Är det inte olagligt att utge sig för att vara OV liksom att utge sig för att vara polis? Om man inte är det förstås.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Att obehörigen utge sig för att vara ordningsvakt omfattas av 17 kap. 15 § brottsbalken (föregivande av allmän ställning) och är följaktligen brottsligt förutsatt att det skett uppsåtligen (se 1 kap. 2§ brottsbalken).

Om personen inte utger sig för att vara ordningsvakt så är det således inte brottsligt, exempelvis om det är en utklädnad inför en maskerad och liknande.

Att däremot uppsåtligen utge sig för att vara ordningsvakt samt att springa runt och gripa folk är dock brottsligt och straffbart!

Hoppas du fick svar på din fråga,

Mvh,

Johan HåkanssonRådgivare