FrågaAVTALSRÄTTFormkrav24/06/2015

Utformning av namnteckning

Hej! Jag funderar på att lägga till min mans efternamn som mellannamn. Således har jag kvar samma för o efternamn som tidigare. Min fråga är om jag då måste ändra min namnteckning också?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Syftet med din namnteckning är att bevisa att det är du som har skrivit under någonting, exempelvis ett avtal. Det finns inga krav på att namnteckningen måste innehålla ditt namn utan det räcker att den går att urskilja från andra namnteckningar. Rent hypotetiskt skulle du kunna ha en smiley eller en siffra som namnteckning, för att ta några exempel.

Svaret på din fråga är alltså att du inte behöver ändra din namnteckning till följd av att du lägger till ett mellannamn.

Med vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare