FrågaAVTALSRÄTTSkuldebrev27/06/2017

Utformning av enkelt skuldebrev

Hej,

Min sambo och jag har bott tillsammans i två år där jag har stått för alla utgifterna, betalat hyran och maten osv. Hon lovar att hon kommer betala tillbaka hälften av utgifterna för de två åren.

Nu vill jag skriva ett enkelt skuldebrev på att hon har en skuld till mig (vi har kommit överrens om den fasta summan hon är skyldig mig). Skulden ska betalas tillbaka inom 10 år, ingen ränta. Det jag behöver hjälp med är hur jag ska formulera skuldebrevet i det här fallet, kan ni hjälpa mig med hur jag ska formulera skuldebrevet?

Tack på förhand

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För det första finns det olika typer av skuldebrev du kan använda dig av vid penninglån - löpande eller enkla skuldebrev.

Vid upprättande av ett enkelt skuldebrev är detta utformat på så vis att gäldenären ska betala en skuld till en viss namngiven borgenär. Detta innebär att skuldebrevet inte är avsett att överlåtas till ny borgenär (möjlighet till överlåtelse finns dock).

Nedan anger jag ett exempel på hur ett enkelt skuldebrev kan utformas

”Till XX betalar jag 10 000 kr senast den 30 november 2027. 5000 kr avser återbetalning av lån och 5000 kr utgör ränta beräknad från och med den 27 juni 2017.”

Stockholm den 27 juni 2017

_______________________
Namnteckning

Känner du dig osäker på hur du ska upprätta ett enkelt skuldebrev, ring oss på Lawline så kan vi enkelt hjälpa dig att skriva ett skuldebrev. Du når oss på 08-533 300 04 mån-fre 10-16

Jag hoppas att du fick svar på din fråga. Lycka till!

Med vänlig hälsning,

Nathalie ByströmRådgivare