FrågaAVTALSRÄTTSkuldebrev28/12/2017

Utformande av skuldebrev samt samboegendom

Hej,

Undrar om hur man bör skriva om man som vi skall:

Sonen och hans sambo skall köpa ett hus och vi skall låna ut pengar till honom och hans sambo´s föräldrar lånar ut pengar till henne ( samma summa) Hur skall vi skriva skulde brevet? Om de skulle separera ? Något annat vi bör tänka på .

TAck på förhand

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Din fråga aktualiserar huvudsakligen sambolagen (SamboL).

Eftersom er son inte är gift med sin sambo finns det i princip ingen risk för att något ska ske med ert lån vid en separation. Eftersom ni lånar ut pengar direkt till er son kommer han ha skulden till er oberoende av sin sambo. Av 3 § SamboL framgår att endast bostad och bohag utgör samboegendom som delas vid en separation, alltså är skulder opåverkade.

Generellt skulle jag rekommendera er att vid upprättandet av skuldebrevet tänka på vad som måste framgå av det, exempelvis vem som lånat pengarna av vem, hur mycket, osv. Ett skuldebrev behöver i princip inte innehålla mer än mycket grundläggande uppgifter. Beroende på er specifika situation kan ni även ha intresse av mer specifika bestämmelser såsom ränta eller återbetalningstid och jag råder er att fundera på detta.

Jag hoppas att mitt svar var till hjälp!

Med vänlig hälsning

Magnus GustafssonRådgivare