FrågaAVTALSRÄTTAvtal07/02/2022

Utforma fullmakt åt en vän för att köpa en TV, behörighet och befogenhet i praktiken

Hej!

Jag har en kort fundering gällande fullmakter:

Låt säga att jag bett en vän köpa en tv för min del. Jag vill att det är tydligt vilket maxbelopp som gäller, men vill inte att säljaren ska se detta, då jag gärna betalar så lite som möjligt.

Är det möjligt att skriva två fullmakter, en med och en utan pris? Gäller i sådana fall bägge?

Vill gärna inte förlita mig på en muntlig instruktion gällande en så avgörande detalj.

Går det annars att lägga till en bilaga i den ordinarie fullmakten som endast är riktad åt fullmäktige och som inte behöver uppvisas för tredje man?

Stort tack!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår din fråga som att du vill att din vän ska köpa en TV för din del med stöd av en fullmakt. Du vill att fullmakten ska ge din vän rätt att köpa en TV, men fullmakten ska också innehålla ett maxpris, dvs. hur mycket TV:n max får kosta. Maxpriset vill du självfallet inte att säljaren ska se, eftersom du vill betala så lite som möjligt. Du vill inte förlita dig på en muntlig instruktion. Du undrar följaktligen hur man löser detta på bästa sätt.

Bestämmelser om fullmakter finns i avtalslagen ("AvtL"). För enkelhetens skull kommer jag i svaret att använda samma terminologi som lagen. Du är alltså "fullmaktsgivaren", din vän är "fullmäktig" och säljaren är "tredje man".

Behörighet och befogenhet

I ditt fall aktualiseras begreppen behörighet och befogenhet avseende fullmakt.

Behörigheten är vad fullmäktige kan rättshandla om i ditt namn. I ditt fall är behörigheten enkelt uttryckt att "Köpa en TV". Behörigheten är alltså så att säga fullmaktens "yttre ramar".

Befogenheten är inskränkande föreskrifter från fullmaktsgivaren till fullmäktigen. I ditt fall är befogenheten ditt maxpris för TV:n. Befogenheten är också det som du i det här fallet inte vill att tredje man ska få se.

Hur löser du detta på bästa sätt?

Avtalslagen erbjuder en rad olika typer av fullmakter. I ditt fall skulle jag rekommendera en skriftlig fullmakt (16 § AvtL). Det är en bra legitimationshandling samt bevis på att ni har ett "fullmaktsförhållande".

I den skriftliga fullmakten bör du ta med behörigheten och allt som du inte har några problem med att tredje man ser. Du bör ta med de mest grundläggande delarna; dvs. att fullmäktige får köpa en TV för din del etc. Men du kan även ta med exempelvis eventuell önskad storlek och märke på TV:n.

Avseende befogenheten, dvs. maxpriset, är mitt råd att ta upp det i en separat skriftlig handling. Upprätta alltså en till skriftlig handling där du anger fullmäktiges befogenhet. Det kan även vara en god idé att ange att fullmäktige ska behöva betala mellanskillnaden om denne köper en TV för mer än maxpriset (mer om detta nedan). Hänvisa till detta separata dokument i fullmakten med behörigheten, du kan exempelvis formulera dig "I separat skriftlig handling finns särskilda inskränkande föreskrifter (befogenhet) för fullmäktige av fullmaktsgivaren, daterad 2022-02-07." eller dylikt.

Båda dessa skriftliga handlingar ska vara daterade och undertecknade av både fullmaktsgivaren och fullmäktigen.

Vad händer om fullmäktige överskrider sin behörighet eller befogenhet?

Överskrider fullmäktige sin behörighet är avtalet inte gällande gentemot dig, eftersom fullmäktige bara har rätt att rättshandla i ditt namn inom fullmaktens gränser (10 § första stycket AvtL). Fullmäktige kan även i sådant fall bli ersättningsskyldig personligen gentemot tredje man (25 § AvtL).

Överskrider fullmäktige sin befogenhet kan ett antal rättsverkningar inträffa. Den första avser avtalet som helhet, dvs. förhållandet mellan dig och tredje man. Den andra avser förhållandet mellan dig och fullmäktige.
1) Avtalet blir inte gällande mot dig om tredje man var i ond tro, dvs. insåg eller bort inse att fullmäktige överskred sin befogenhet (11 § första stycket AvtL). Eftersom ni enligt mitt råd tar upp befogenheten i en separat handling är det föga sannolikt att tredje man är i ond tro avseende befogenheten.
2) Om fullmäktige är oaktsam och överskrider sin befogenhet i form av att denne köper en TV för mer än maxpriset är avtalet fortfarande gällande (se ovan om tredje mans onda tro), men fullmäktige kan bli ersättningsskyldig gentemot dig för mellanskillnaden. Detta följer av vårdplikten i 18 kap. 1 § handelsbalken. Fullmäktiges ersättningsskyldighet gentemot dig vid befogenhetsöverskridande kan även följa av det separata dokumentet med befogenheterna.

Sammanfattning

Sammanfattningsvis är mitt råd till dig att upprätta en skriftlig fullmakt som fullmäktige kan visa upp för tredje man. I denna handling ska behörigheten framgå.

Upprätta även ett separat handling där du tar med befogenheten, dvs. maxpriset, samt en eventuell ersättningsskyldighet vid befogenhetsöverskridande. Denna handling ska inte visas upp för tredje man. Hänvisa till denna separata handling i själva fullmakten med behörigheten. Båda handlingarna ska undertecknas av fullmaktsgivaren och fullmäktigen.

Vill du att vi på Lawline ska utforma fullmakten åt dig rekommenderar jag att höra av dig till vår juristbyrå. På vår juristbyrå finns erfarna jurister som kan utforma en fullmakt just efter dina behov och önskemål. Du kan boka en tid här, eller ringa oss för mer information.
Kontaktuppgifter till vår telefonkontakt är: 08-533 300 04
Öppettider: Måndag-Fredag, kl. 10-16.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Tim BjärtrosRådgivare