Utebliven OB-ersättning och övertid hos personalen

Hej!

Om företaget har kollektivavtal som beaktar OB-ersättning men chefen bestämmer (utan förhandling) att OB inte betalas ut på aktuellt företag, vad gäller då? Har chefen rätt till att bestämma detta? Inget behandlas i anställningsavtal eller informeras förrän eventuellt en anställd ifrågasätter varför denne inte fått OB. Då informeras att det ges inte på detta företag.

Således, om man har kollektivavtal kan chefen ändå välja att inte betala ut OB? Vad kan hända? Observera att den uteblivna OB-ersättningen inte är utbytt mot exempelvis fler semesterdagar. En annan fråga är att personalen arbetar för mycket, man överskrider antalet övertidstimmar som är godkända enligt arbetstidslagen. Chefen argumenterar med att det är personalen själva som väljer att jobba så mycket, de tar eget ansvar och ser till att saker blir gjorda. Chefen "beordrar" inte övertiden konkret, men det ligger i kulturen att man ska jobba mycket, annars blir man inte lika accepterad. Håller verkligen chefens argument? Man får ingen övertidsersättning för sina extra arbetade timmar. Tack på förhand.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med dina frågor. Jag kommer dela upp mitt svar i två delar.

1) Den uteblivna OB-ersättningen
OB (en förkortning för obekväm arbetstid), medger rätt till ett tillägg på lönen när du som anställd arbetar obekväma arbetstider - OB-ersättningen.

Du beskriver i detta fall att din arbetsplats, företaget, är bundet av ett kollektivavtal som reglerar OB-ersättning. Det är chefen i fråga som valt att inte betala ut någon ersättning. Hela funktionen med ett kollektivavtal är att det ska verka som ett skydd för både arbetsgivare och arbetstagare - det är ett skriftligt avtal mellan en arbetsgivarorganisation/arbetsgivare samt en arbetstagarorganisation som reglerar de viktigaste delarna i ett anställningsförhållande. Arbetsgivare och arbetstagare som är bundna av kollektivavtal kan ej med giltig verkan träffa överenskommelse som strider mot avtalet (se 27 § medbestämmandelagen, förkortning MBL). En chef kan inte självmant välja att inte tillämpa delar av kollektivavtalet - kollektivavtalet måste tillämpas i sin helhet så länge företaget är anslutet till det.

Observera även att innan en arbetsgivare beslutar om en viktigare förändring av sin verksamhet (exempelvis löneförändringar), skall denne på eget initiativ förhandla med den arbetstagarorganisation i förhållande till vilken han är bunden av kollektivavtal (11 § MBL).

Om jag var du skulle jag omedelbart kontakta mitt fackförbund, beskriva situationen och be om hjälp. Utifrån det du beskriver är det rätt solklart att chefen gjort fel i detta fall.

2) Personalen överskrider arbetstidslagens regler om övertid
Din andra fråga rör det faktum att det inom det företag finns en kultur som uppmuntrar/uppmanar anställda att arbeta mycket övertid. Arbetstidslagen (ATL) reglerar bland annat hur mycket man får arbeta per dygn, per vecka och per år. Den gäller i princip allt arbete som utförs i Sverige, men vissa delar kan avtalas bort genom kollektivavtal. Ett första steg är alltså att kontrollera vad erat kollektivavtal stadgar, för att försäkra er om att antalet arbetstimmar inte är specialreglerat där.

Du beskriver i din fråga att många i personalen arbetar utöver vad ATL medger. Ett företag som inte följer de regler som ATL uppställer riskerar att råka ut för sanktionsavgifter eller böter. Det går att läsa mer om på Arbetsmiljöverkets hemsida.

Även i detta fall skulle jag uppmuntra dig att vända dig till ditt fackförbund och beskriva situationen. Eftersom detta verkar vara en del av företagskulturen kan det vara aktuellt att fackförbundet förhandlar med företaget om lösningar på problemet, för att skapa en mer hållbar arbetsplats.

Om något fortfarande känns oklart får du gärna lämna en kommentar, så besvarar jag den så snabbt som möjligt. Om du vill ha ytterligare hjälp av kunniga jurister, kan du vända dig till info@lawline.se där de kan hjälpa dig vidare i detta ärende.

Vänliga hälsningar,

Sandra SöderbergRådgivare