FrågaASSOCIATIONSRÄTTBolag08/01/2019

Utdelning på aktier

Hej!

Jag undrar vad som är brukligt/rimligt att göra vad gäller vinstutdelningen i ett AB. Vi är 2 ägare och äger 50% var. Nu är min kompanjon mammaledig och har varit så ungefär halva året. Hur gör man med vinstutdelningen?

Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej och tack för att du valt oss på Lawline!

Huruvida man har rätt till utdelning har inget med hur aktiv man varit i bolaget att göra utan är endast hänförlig till om man äger aktier eller inte. Vad man ska ha i åtanke när man ska göra en utdelning är reglerna i 17 kap. Aktiebolagslagen, mer specifikt 17 kap. 3§ där det ställs vissa krav för att få göra en utdelning.

Kraven är följande:

1) Efter utdelningen ska det finnas full täckning för bolagets egna bundna kapital. 2) Det ska grundas på, och finnas, en fastställd balansräkning för året. 3) Till sist ska det avgöras om det är skäligt med tanke på risker i framtiden för bolaget och om bolaget kommer i en snar framtid behöva pengar, även kallad ''försiktighetsprincipen''. Allt detta bygger givetvis på att det finns en vinst att dela ut.

Alltså, om det finns en vinst att dela ut kan ni fördela den lika mellan er eftersom ni äger 50% var. Hur mycket ni ska dela ut av vinsten beror helt enkelt på hur framtiden (på ett år cirka) ser ut för bolaget, finns det stora risker och ett behov av pengar i bolaget talar det för att en utdelning borde vara lägre eller inte utgå alls.

Hoppas det här hjälpte!

Med vänliga hälsningar

David ZandianRådgivare