Utbetalning av pengar från arvlåtarens bankkkonto

Hej. Jag och mina syskon var till banken för att fördela pengarna på vår bortgångna mammas konto. Bouppteckning är klar och vi har gjort ett arvskifte. En av oss syskon skulle få lite mera pengar eftersom hon betalat begravningen och lite andra räkningar som kommit innan vi sålt mammas hus. Nu sa mannen på banken att han kunde inte ge en av oss mera utan pengarna skulle delas på 3. Är det så det fungerar eller gjorde han fel?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår din fråga som att du undrar varför mannen på banken inte kunde betala ut pengarna så som ni syskon hade kommit överens om och om han då gjorde fel. Den frågan kan ha flera svar och jag vet inte tillräckligt mycket om omständigheterna i ditt fall för att kunna komma till en definitiv slutsats. Jag kommer dock att komma med några förslag som jag hoppas kan vara till hjälp.

Kort om hur arv fördelas

Om det inte finns något testamente är utgångspunkten att den avlidnas barn ska dela lika på arvet. Det betyder att alla arvingar har rätt att få lika mycket. Det är alltså värdet av den egendom som den avlidna lämnar efter sig som ska delas lika mellan den avlidnas arvingar. Hur arvingarna sedan väljer att fördela egendomen mellan sig avgör de vid arvskiftet. Det är då arvingarna kan bestämma vem som ska få vad av den avlidnas egendom. Om alla arvingar är överens kan de i princip fördela egendomen mellan sig hur de vill. De kan till och med komma överens om att någon ska få mer än de andra. När arvskiftet har gjorts ska ett skiftesavtal skrivas. I skiftesavtalet ska det framgå vem som har fått vad av den avlidnas egendom. Skiftesavtalet kan sedan användas som bevis för att en arvinge blivit ägare till en viss sak, t.ex. en summa pengar.

Mina förslag på varför mannen bara ville betala ut en tredjedel var till er

Om mannen på banken gjorde rätt eller fel när han betalde ut er mammas pengar till er beror dels på vad som stod i skiftesavtalet (om ni har skrivit ett sådant), dels på om er överenskommelse angående kostnaderna för begravningen etc. var något som ni kommit överens om efter arvskiftet.

Om det var så att ni visade upp ett skiftesavtal där det stod att en av er skulle få mer pengar än de andra, hade nog mannen på banken fel. Var det däremot så att ni inte hade något skiftesavtal, hade nog mannen rätt när han menade att ni skulle få lika mycket. Utgångspunkten är ju att alla arvingar ska få lika mycket, och finns det inget skiftesavtal som kan bevisa att någon ska få mer än någon annan, måste huvudregeln följas. Det som är avgörande för om det var rätt eller fel kan alltså vara vilka uppgifter i ett eventuellt skiftesavtal mannen hade att utgå ifrån. Om det var så att ni kommit överens om att en av er skulle få mer än de andra efter det att ni gjort arvskiftet var det nog också rätt av mannen att bara betala ut en tredjedel var till er. I så fall hade ju inte er överenskommelse något med själva arvet att göra. Då tyckte kanske mannen att detta var något som ni fick göra upp om själva i efterhand.

Självklart kan ni fördela pengarna mellan er som ni vill efter att ni fått dem av banken. Kanske fanns det till och med några interna föreskrifter i banken som gjorde att mannen inte fick betala ut mer än en tredjedel till var och en av er. Det kan hända att han menade att det var upp till er att fördela pengarna mellan er, efter att ni alla fått er tredjedel.

Hoppas att detta var till hjälp och att du har fått svar på din fråga! Om du inte är nöjd med mitt svar får du gärna lämna en kommentar i kommentarfältet så tittar jag på det så snart jag kan.

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare