FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott20/11/2013

Urkundsförfalskning och brukande av falsk urkund

Hej, jag åkte fast med falsk körkort och leg när jag skulle hämta ut varor på runt 45000 kr och jag erkännde detta. Vad kan straffet bli?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Att använda sig av en falsk legitimation, förutsatt att detta kan innebära en fara i bevishänseende, är att betrakta såsom brukande av falsk urkund, 14 kap 10 § brottsbalken (BrB). Med fara i bevishänseende menas att det skall föreligga en risk att urkunden, legitimationen/körkortet i detta fall, antas tillhöra den som använder sig av den. Den som gör sig skyldig till brukande av falsk urkund skall dömas såsom han själv gjort den falska urkunden, vilket framgår av ovannämnda paragraf. Detta leder oss in på brottet urkundsförfalskning i 14 kap 1 § BrB som stadgar att den som framställer falsk urkund och därigenom gör sig skyldig till urkundsförfalskning skall dömas till fängelse i högst två år.

Du kan alltså bli dömd för brukande av falsk urkund om du endast använt den förfalskade legitimationen/körkortet. Men om det är du som har framställt den förfalskade urkunden kan du istället bli dömd för urkundsförfalskning.

Straffskalan för brukande av falsk urkund är alltså densamma som för det brott som begåtts då den falska legitimationen framställdes (urkundsförfalskning). Straffskalan som domstolen har att tillämpa för det begångna brottet är således böter eller fängelse i högst sex månader om den föregående urkundsförfalskningen är att betrakta så som ringa, och fängelse i 14 dagar (minimistraff för fängelse) till 2 år om den är att ses såsom normalgraden. Grov urkundsförfalskning torde här inte komma på fråga varför jag inte ser någon anledning att behandla det ytterligare.

Det är väldigt många omständigheter som påverkar när man ska bedöma påföljd för ett brott. Du anger inte din ålder, men i 29 kap. 7 § BrB ska åldern beaktas när en person som är under 21 år begår brott. Detta kan göra att rätten får döma till lindrigare straff än vad som är angett för brottet. Rätten kommer också att beakta den skada, kräkning eller fara som gärningen inneburit. Även eventuell tidigare brottslighet beaktas.

Så det är svårt att säga vad domstolen kommer att döma till utifrån dina uppgifter. Det finns dock en presumtion mot fängelse, vilket innebär att domstolarna ska sträva efter att inte döma till fängelse, utan istället villkorlig dom eller skyddstillsyn. Har du inte blivit dömd för något tidigare, och rätten anser brottet som relativt lindrigt kan det luta åt att det blir villkorlig dom och dagsböter, men det är som sagt upp till rätten att avgöra.

BrB hittar du https://lagen.nu/1962:700 .

Vänligen,

Linda DavidssonRådgivare