Urkundsförfalskning med medgivande
Fråga
Hej. Jag har en fråga ang urkundsförfalskning. Om jag har skrivit under vissa dokument med min sambos namnteckning (med hans medgivande) och han sen anmäler mig för att ha förfalskat hans underskrift räknas inte det då som god tro...för han godkände ju att jag fick skriva under med hans namn.
Svar
Hej,
Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!
Urkundsförfalskning regleras i 14 kap. 1 § brottsbalken och för att man ska kunna dömas för det så ska gärningen ha skett olovligen och med uppsåt. Således anses det inte som urkundsförfalskning om du skrivit under med din sambos namnteckning med hans medgivande eftersom kriteriet olovligen inte är uppfyllt. Hoppas detta var svar på din fråga!
Med vänlig hälsning,
Har du en egen fråga?
Få svar på dina juridiska frågor snabbt och kostnadsfritt, granska dina försäkringar och avtal mot lagrum, upprätta avtal direkt i tjänsten och behöver du jurist kan du eskalera ärendet helt inom plattformen.
Skapa konto- Framtagna av jurister
- Anpassas efter din situation
- Möjlighet till juristgranskning