FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott08/12/2019

Olovlig indentitetsanvändning

Hej!

Jag har fått reda på i dagarna att min fru har använt mitt person nummer till att beställa olika saker genom internet.

När hon har gjort sig till kund på olika sidor har hon vid registrering använt sin egen mail adress, sitt eget mobil nummer, men sedan angett mitt person nummer.

Detta har då resulterat i att jag aldrig har fått ta del av fakturorna då dom hamnat på hennes epost förutom dom gångerna hon har glömt att betala och jag har fått ett inkasso krav genom kivra. Har även kunnat logga in på olika inkasso bolag med BankID och sett historiken på sådant som är beställt och på så vis kunna spåra sidorna hon använt mitt person nummer.

Jag blev ju väldigt orolig när allt detta kommer fram och ringde kronofogden för säkerhetsskull att kolla så jag inte hade något hos dom.

Då får jag veta att jag haft 3 ärenden hos dom som jag inte haft någon aning om, dock har dom inte gått så långt att det blivit betalningsanmärkning då hon har betalat dessa i tid.

När jag konfronterar henne om allt detta får jag inget vettigt svar från henne, "det måste ha varit autofyll på ditt personnummer" osv.

Vi ska skiljas nu och jag är orolig att detta bara kommer bli värre i samband med det, vad kan jag göra för att skydda mig mot detta? Har i dagarna ringt och sagt upp konton lite överallt som hon haft i mitt personnummer men man är ju orolig att man skulle missat något.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med denna fråga.

Din fru har troligen gjort sig skyldig till olovlig identitetsanvändning (4 kap 6b § Brottsbalken). Om du upprättar en anmälan om detta kan du kontakta de myndigheter och affärer som hon använt ditt personnummer på för att få det spärrat. Kronofogden inte driva in dina skulder om de anser att det är troligt att du blivit utsatt för brott.

Hoppas denna information har varit till hjälp,

Med vänlig hälsning,

Adam NovakRådgivare