FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott30/08/2019

Urkundsförfalskning

Vad är straffskalan för urkundsförfalskning i detta fallet? Vi har en 18 åring i bordtennisföreningen som förfalskat vår ordförandes namnteckning på övergångshandlingarna till en annan förening. Vår föreningen är inte intresserade av att driva detta rättsligt men vi vill att spelaren ska få veta allvaret.

Anledningen till att han gjorde det uppges vara att det var "bråttom" men bakom detta ligger oxå en oro för att vår förening inte skulle godkänna övergången

Lawline svarar

Hej,

Vad roligt att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Inledningsvis så vill jag börja med att säga att det är omöjligt för mig att bedöma exakt vilket straffvärde detta brott har, eftersom jag skulle behöva ha mer information. Det som ska sägas är dock att urkundsförfalskning är ett allvarligt brott där maxstraffet är 2 års fängelse, se Brottsbalken 14 kap 1 §. Med tanke på omständigheterna och personens ålder så är det inte realistiskt att det skulle bli två års fängelse. Men hans handling är fortfarande allvarlig.

Hoppas att detta har varit till hjälp!

Vänligen,

David GardellRådgivare