FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott30/09/2015

Urkundsförfalskning

Min chef har förfalskat mitt anställningsavtal (som jag ej fått av henne) genom att kopiera underskrift från ett annat avtal. Har hon begått ett brott?

Lawline svarar

Hej! Tack för att ni tar del av den juridiska rådgivningen som Lawline tillhandahåller!

Den som obehörigen framställer en falsk urkund, genom att ange en annan persons namn, har gjort sig skyldig till urkundsförfalskning enligt 14 kap. 1 § brottsbalken. I det här fallet kan din chef obestridligen ådömas ansvar i enlighet med förevarande lagrum eftersom att hon i egenskap av obehörig framställt en falsk urkund, i form av anställningsavtal, genom att osannfärdigt ange ditt namn. Det ska emellertid tilläggas att din chef kan undkomma ansvar såvida hon erhållit ditt samtycke att kopiera underskriften.

Vänligen,

Homan GeramiRådgivare