FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott24/06/2013

Urkundsförfalskning

Hej! Min fd man har skrivit under med mitt namn på ett skrotningskvitto av en bil som stod på mig. Visste inte om att bilen skrotats förrän det kom medd från bilreg. Finns kopia på namnskriften och det syns att det inte är min. Förfalska namnteckning är väl inte OK?

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline.

Att skriva annans namn på en handling, likt ett skrotningskvitto i ditt fall, är att göra sig skyldig till urkundsförfalskning om det finns en fara för att handlingen kan komma att användas som bevis. I ditt fall har faran redan uppfyllts då bilen skrotades och om ett åtal väcks kan detta brott vid fällande dom ge fängelse i högst två år.

Hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare