FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott07/10/2013

Urkundsbegreppet

Hej! Jag undrar vad som krävs för att en handling ska klassas som en urkund. Vad är det egentligen för handlingar som kan hamna under 14:1 i Brottsbalken? Det kom ju en ny lag i år och har begreppet på något sätt utvidgats?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga.

"Urkund" är ett tämligen vitt begrepp. I 14:1 Brottsbalken, om urkundsförfalskning, stadgas att urkund utgör "protokoll, kontrakt, skuldebrev och annan handling, som upprättats till bevis eller eljest är av betydelse såsom bevis, så ock legitimationskort, biljett och dylikt bevismärke".

Ett föremål ska alltså ha upprättats som bevis eller kan antas ha betydelse som bevis, dvs. genom vad som i denna förklaras eller upplyses.

Med "dylikt bevismärke" avses t.ex. biljetter och mottagningsbevis.

Handlingen ska förmedla ett föreställningsinnehåll. Den ska alltså innehålla något.

Av de i andra stycket anföra exemplen framgår att ett föreställningsinnehåll ska kunna avläsas ur urkunden.

Vidare ska en utställare kunna läsas ut av handlingen. Det räcker att en upplysning om en utställare kan vinnas ur skriftens innehåll. Skriften ska ha s.k. utställarangivelse.

Handlingen ska också ha originalkaraktär, dvs. framstå som ett original. Det kan inte röra sig om t.ex. en obestyrkt kopia.

Vänliga hälsningar,

Rådgivare