Urinprov vid misstänkt narkotikabrott

Hej jag blev stoppad av polisen 2018-2019 minns inte riktigt vilket år. Men jag blev väldigt nervös eftersom det var första gången som jag blev stoppad av en polis. En av poliserna tycker att jag hade röda ögon och uppträdde onormalt, så dom ville att jag skulle följa med till närmaste vårdcentral för att lämna prov. När vi kom till vårdcentralen så följde en av poliserna med mig in för att lämna ett snabbtest från urin och en blodprov. Den andra polisen följde inte med in eftersom hen skulle genomsöka mitt fordon för narkotika. När proverna var lämnade så tog en av poliserna med mig ut till polisbilen där jag hade förhör med båda poliserna, jag gick med på det utan advokat. Dom misstänkte mig för drog rattfylla samt ringa narkotikabrott. Men snabb provet var negativt. Nu är det 2020 och jag har fortfarande inte fått något svar från blodprovet. Så jag undrar om polisen kanske gjorde något fel under ingripandet, för dom nämnde aldrig något under förhöret. Kan även tillägga att det med troligen var aspiranter eftersom båda var relativt unga.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Polisen har rätt att ta urinprov på dig enligt rättegångsbalken 28 kap 12 § st. 3 om det finns synnerlig anledning att anta att det är av betydelse för utredningen av brottet. Det ska sägas att polisen inte har någon skyldighet att höra av sig till en misstänkt när misstankarna är släppta. Det brott som möjligen skulle kunna komma ifråga i ditt scenario är tjänstefel enligt brottsbalken 20 kap. 1 §. För att någon ska dömas för till ansvar för tjänstefel krävs det att brottet inte är ringa. Såvida du inte kan visa att ditt beteende faktiskt var normalt vid tidpunkten och dina ögon inte var röda är min bedömning att det tyvärr inte finns utsikt att få poliserna fällda för tjänstefel. Hoppas du fick svar på din fråga.

Pontus AlmquistRådgivare