Uppskov vid beskattning av fastighet då man flyttar utomlands?

Hej!

Jag har sålt min bostadsrätt i Sverige och har köpt en fastighet i Italien. Vilka skattemässiga konsekvenser kommer att medfölja min flytt och fastighetsköp i Italien. Jag vet att skattetrycket är lägre i Italien och önskar så långt det är möjligt att slippa vara skattskyldig i Sverige.

Visst är det så att jag inte får skjuta fram beskattningen eftersom jag inte flyttar inom Sverige?

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej och tack för att du valt att kontakta Lawline!

Fastighetsskatter är en sådan typisk skatt som ska beskattas i det land där fastigheten befinner sig. Den eventuella vinst fått vid din bostadsrättsförsäljning måste alltså beskattas i Sverige. Du kan dock ansöka om uppskov på beskattningen. För att du ska kunna göra det krävs att du förvärvat en annan stadigvarande bostad inom Sverige eller EES-området. Italien är som bekant medlemmar i EES och du kan därför ansöka om uppskov även fast du flyttar utanför Sverige. Du bör dock vara medveten om att det finns en takbelopp om 1 450 000 SEK. Dessutom utgår ränta på uppskovsbeloppet om 0,5 % av uppskovsbeloppet. Denna ränta är inte avdragsgill.

Här finns många användbara tips om hur beskattningen vid försäljning av fastighet går till.

Väl mött!

Sofia NygrenRådgivare