Måste man betala vinstskatt på försäljning av fastighet som förvärvats genom arv eller gåva?

Min mormor bor i ett hus till värde av ca 10 miljoner. Hon köpte inte detta hus utan det va hennes far som byggde det och hon ärvde/fick det. När tillslut detta hus kommer ärvas vidare så kommer det att säljas. Hur kommer vinstskatten att beräknas då? Om huset skulle ges som gåva till mig innan min mormor gick bort blir det fortfarande vinstskatt då?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår det som att din fråga handlar om huruvida du ska betala vinstskatt på en försäljning av en fastighet som du fått i arv respektive huruvida du ska betala vinstskatt på en försäljning av en fastighet du fått i gåva. I mitt svar nedan kommer jag därför att redogöra för om det blir någon skattemässig skillnad för dig om du skulle få huset i arv eller om du skulle få huset som gåva innan din mormors bortgång. Jag saknar tyvärr tillräcklig information om fastigheten för att kunna beskriva vad beskattningskonsekvensen blir. Om du önskar närmare hjälp med detta rekommenderar jag dig istället att kontakta Lawlines jurister för ytterligare rådgivning. Du når oss på telefon på 08-533 300 04 eller via mejl på info@lawline.se.

Slutligen vill jag påminna om att ifall du upplever att jag missförstått din fråga, eller om mitt svar väcker nya frågor hos dig, får du gärna återkomma med en ny fråga så försöker vi besvara även den så gott vi kan.

Vinstskatt på försäljning av fastighet erhållen via arv

När du säljer en fastighet får du en kapitalvinst (41 kap. 2 § IL). Det gör att du ska beskattas för denna inkomst i inkomstslaget kapital (41 kap. 1 § IL). Skattefriheten som finns för arv innebär att du inte skattar på själva förvärvet (8 kap. 2 § IL). När du däremot säljer något som förvärvats genom arv gäller alltså inte skattefriheten. Du skattar då som vanligt på detta. Du kommer då behöva skatta på försäljningen så snart den gått igenom (44 kap. 26 § IL).

Vinstskatt på försäljning av fastighet erhållen via gåva

Det råder även skattefrihet för förvärv genom gåva (8 kap. 2 § IL). Precis som förvärv genom arv gäller dock skattefriheten endast på själva förvärvet. När du säljer något du fått som gåva skattar du alltså på vinsten som vanligt. Precis som ovan beskattas dessa i inkomstslaget kapital eftersom det rör sig om en kapitalvinst (41 kap. 1 § IL och 41 kap. 2 § IL). Beskattningen ska ske så snart försäljningen gått igenom (44 kap. 26 § IL).

Slutsats

Sammanfattningsvis så spelar det ingen roll hur du har fått tillgång till den fastighet du säljer. Skattekonsekvensen kommer att bli densamma för dig oavsett om du ärvt fastigheten eller om fått den i gåva.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Ellen PiggRådgivare