Uppsåt vid narkotikabrott

Hej!

Jag var hos en vän där jag åt ca tre stycken små cannabis kakor utan att jag faktiskt visste att dem innehöll cannabis. En dag senare blir jag stoppad av polisen när jag är ute och kör där dem ber mig följa med till stationen för narkotikaprov. Jag klarade inte av och pissa, så de tog med mig till sjukhuset där en läkare tog blodprov på mig.

Jag misstänker nu att blodprovet kommer vissa positivt på THC.

Min vän som jag åt kakorna hos är redo att erkänna att han hade bakat kakorna och lagt dem i kylen och att jag åt av dem utan mitt vetande att dem innehöll cannabis.

Jag har ca tre månader kvar till min prövningstid går ut på körkortet. Aldrig tidigare dömd eller liknande.

Har väldigt bra referenser, intyg och diplom som visar att jag är en skötsam och ordnad kille.

Hur kommer det sluta för min del?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Brottet

Det brott du hade kunnat ha gjort dig skyldig till är narkotikabrott, Narkotikastrafflagen (NSL) 1 §. Enbart genom att brukat narkotika kan man ha gjort sig skyldig till brottet, se 1 § 1 st p 6.

Det krävs dock att man har brukat narkotikan uppsåtligen för att man ska dömas till brottet, 1 § 2 st. Du skriver att du har ätit tre kakor utan att ha vetat om att det fanns cannabis i dem. Då har du inte medvetet brukat narkotikan ska du egentligen inte dömas för brottet.

Om ditt blodprov visar positivt för THC kommer det dock kunna presumeras att du har begått brottet. Om du har en förklaring, som att du blev bjuden på kakorna utan att veta vad de innehöll, och kan göra den trolig kommer du inte att dömas för brottet eftersom det måste vara bortom allt rimligt tvivel att du är skyldig. Om din kompis kan bekräfta din historia så kommer du alltså inte att dömas. Du kan dock inte kräva att han ska vittna i rättegången, eftersom han då själv skulle erkänna att han begått en brottslig gärning, Rättegångsbalken 36 kap 3 §.

Oavsett om din kompis vittnar till din fördel eller inte så måste du försöka göra det troligt att du inte fick i dig narkotikan medvetet. Om du ändå skulle bli dömd skulle brottet med största sannolikhet betraktas som ett ringa brott vilket lär leda till ett bötesstraff, NSL 2 §.

Körkortet

Du borde inte behöva oroa dig för att bli av med körkortet. Att du har tre månader kvar av din prövotid innebär inte att det är lättare att få körkortet återkallat. Det skulle kunna återkallas p g a att du har begått et brott, se Körkortslagen 5 kap 3 § 6 p. I ditt fall är det dock inte speciellt troligt, eftersom det brott du gjort dig skyldig till inte automatiskt gör dig till en olämplig bilförare.

Sammanfattning

Om du kan göra din berättelse om hur du fått i dig cannabis trolig kommer du inte dömas till ringa narkotikabrott eftersom du inte har haft uppsåt till brukandet. Även om du skulle bli dömd kommer brottet landa i ett lågt straff och det är inte troligt att du blir av med ditt körkort.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Henrik ÄrnlövRådgivare