FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott30/09/2013

Uppsåt vid innehav av narkotika

Hej, För ett tag sedan kom en civilpolis och tog mig med en joint i handen. Jag hade ingen narkotika på mig, trodde själv att det var en cigarett jag höll eftersom jag fick den av en person jag bad om just cigarett. Nu har de ringt mig från polisen och säger att jag kan bli dömd för ringa narkotikabrott. Min fråga är: kan jag bli dömd för detta trots att jag var ovetande om det olagliga och inte hade det till uppsåt? Civilipolisen frågade mig vid gripandet om innehållet i min hand, och jag svarade att det nog var cannabis eftersom att polisen bemötte mig på detta sätt.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga,

För att dömas för ett brott krävs att det är styrkt bortom all tvivel att den tilltalade är skyldig. Detta beviskrav inbegriper även uppsåtsfrågan. Kan åklagaren inte bevis att du visste om att det var cannabis så kan du heller inte dömas för narkotikainnehav.

För uppsåt räcker dock att du förstod att det fanns en risk att det var cannabis och att du var likgiltig inför detta. Det krävs alltså inte att du säkert visste att det var narkotika.

Rent teoretiskt kan du inte dömas om du saknar uppsåt. Rent praktiskt finns det dock en risk att du kan bli det ändå om domstolen inte tror på dig, även om det naturligtvis inte skall vara så.

Vänligen,

Kim Dohm-HansenRådgivare