FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott26/11/2018

Uppsåt till barnpornografibrott

Om en tjej på en vuxen deiting site frågar om man vill köpa nakenbilder och man går med på det och sedan säger hon att hon är under 18. Och att hon ska anmäla det. Om man inte ger henne pengar. Har jag som inte hade en aning om att hon var under 18 och vet att hon accepterade licens avtalet till sidan gjort fel?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om man accepterar ett erbjudande från en underårig person om att köpa nakenbilder kan man göra sig skyldig till barnpornografibrott eller försök till barnpornografibrott (16 kap. 10 a § Brottsbalken). För att man ska anses ha begått en brottslig gärning krävs dock att man har uppsåt. Det betyder i det här fallet att om du inte åtminstone misstänkte att tjejen som erbjöd dig nakenbilder var under 18 så har du inte begått ett brott för att du accepterade.

Jag vet inte exakt vilken typ av hemsida det rör sig om men du anger att tjejen måste ha accepterat ett licensavtal för att få vara på den. I så fall är det med största sannolikhet en hemsida som inte accepterar underåriga medlemmar och som aktivt motverkar material av barnpornografiskt innehåll. Om du befann dig på en sådan hemsida när du fick erbjudandet och ingenting i meddelandet antydde att det kom från en underårig person så bedömer jag att risken för att du ska ha anses begått ett brott som obefintlig.

Personen som skickade detta meddelandet till dig är sannolikt inte under 18. Förmodligen ej heller en tjej. Det du har råkat ut för är ett relativt vanligt utpressningsförsök. Skulle du betala pengarna är detta ingen garanti för att hoten skulle sluta, snarare tvärtom. Min rekommendation är att du helt enkelt ignorerar den här personen då du inte gjort någonting brottsligt.

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare