Uppsägningstider i Privatuthyrningslagen

Hej!

Jag hyr ut min privatbostad (en fastighet) och vill nu säga upp min hyresgäst. Jag vet att uppsägningstiden enligt lagen om uthyrning av privatbostad är 3 månader när uppsägning sker av hyresvärden. Men vad gäller om hyresgästen får för sig att denne vill flytta ut tidigare efter att jag sagt upp avtalet? Har hyresgästen 1 månads uppsägningstid även efter det att jag sagt upp hyresavtalet och den 3 månader långa uppsägningstiden har börjat löpa?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att fastigheten är din egna, det vill säga du har full äganderätt och det är inte någon form av andrahandsuthyrning du pysslar med. Samt att du INTE hyr ut fastigheten i någon större omfattning, det vill säga det sker utanför näringslivsverksamhet.

Om jag har tolkat din fråga rätt så är Lag (2012:978) om uthyrning av egen bostad ("Privatuthyrningslagen") tillämplig (1 §), och den ska i form av speciallag tillämpas före Jordabalken (2 §). Enligt Privatuthyrningslagen föreskrivs (vilket du har koll på) att om du i egenskap av hyresvärd säger upp hyresavtalet så gäller en 3 månaders uppsägningstid (3 §). Det innebär att om du säger upp hyresavtalet den 14 januari så upphör det att gälla den 30 april. (Såtillvida ni inte avtalet om en längre uppsägningstid - vilket jag utgår ifrån att ni inte har). Omständigheten att hyresgästen väljer att flytta ut ur fastigheten innan uppsägningstiden är slut innebär INTE att uppsägningstiden förkortas. Hyresgästen ska fortfarande betala samtliga hyror som gäller under uppsägningstiden. Däremot om det var hyresgästen, och inte du i egenskap av hyresvärd, som sa upp hyresavtalet, så gäller 1 månads uppsägningstid.

Summa summarum innebär det att om du säger upp hyresavtalet, och hyresgästen väljer att flytta ut innan uppsägningstiden har löpt ut, så är hyresgästen fortfarande skyldig att betala hyra för hela uppsägningstiden. Det vill säga för 3 månader.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Fredrik RisingRådgivare