Uppsägningstid vid uthyrning av privat bostad

Hej !

Vi behöver hjälp med några frågor.

Jag och min make vill säga upp villan med omedelbar verkan.

Vi har bott i huset i några år. Vi trivdes bra men nu har vi fått en liten bäbis och har hunnit bli 2 månader gammal.

Huset är fuktigt, riktigt fuktigt, ca 95%

Blir jätte kallt och fuktigt. Förra året försökte vi få vår hyresvärd att installera en värmepump. Det ville hon inte. Det slutade med att hon montera ett element till i huset.

Värmen får vi om vi sätter på alla elementen,men fukten är alltid kvar.

Vi kan inte heller har mat i köksskåpen för det blir mögligt efter några dagar. Vi är tvungna att sätta ris och annat "skit" för att få bort fukten.

Min fråga, kan vi säga upp avtalet på stående fot ?

Det är en fara för oss och för vår lilla bäbis...

På avtalet står det 3 månader... hur gör vi ?

Tusen tack för hjälpen!

Mvh

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag vill börja med att klargöra att jag tolkar din fråga som att det rör sig om ett hyresavtal och att ni hyr villan av någon som äger den. Jag tolkar det också som att ni hyr villan på obestämd tid.

Regleringen i lag om uthyrning av egen bostad

När man hyr ut en villa tillämpas reglerna i lagen om uthyrning av egen bostad, lag (2012:987) om uthyrning av egen bostad (här). Det föreligger vissa skillnader från hyreslagen i jordabalken avseende uppsägningstid, beroende på om hyresperioden är bestämd eller obestämd, samt hur lång hyresperioden är om den är obestämd.

Lagen om uthyrning av egen bostad säger att det på ett tillsvidarekontrakt ska vara tre månaders uppsägningstid för hyresvärden och en månad för hyresgästen (här). Har du avtalat om något annat så gäller det som är till fördel för hyresgästen. Om det till exempel står sex månaders uppsägningstid i avtalet så gäller bara en månad för hyresgästen, men hyresvärden har sex månader.

Det innebär att ni kan få er uppsägningstid sänkt till en månad, då tre månader som avtalet säger är till nackdel för er som hyresgäster. Rätten att säga upp gäller i alla situationer, det krävs inga speciella skäl.

Rätt till hävning av hyresavtal

För att kunna säga upp hyresavtalet omgående under hyres­tiden krävs ett avtalsbrott från hyresvärdens sida som ger er rätt att frånträda hyresavtalet, vilket är det samma som att häva avtalet. Det kan till exempel handla om allvarligare brister i lokalen. Du beskriver att det finns allvarliga brister i bostaden och att det påverkar er och dessutom ert nyfödda barn. Jag anser att detta är att se som ett avtalsbrott från hyresvärdens sida och att ni har rätt till att flytta ut omgående.

Mina råd till dig

Mitt första råd till dig är att kontakta din hyresvärd och förklara att du anser att denne begått ett avtalsbrott genom att inte tillhandahålla en duglig bostad. Om denne motsätter sig detta har du möjlighet att vända dig till tingsrätten och lämna in en stämningsansökan avseende avtalsbrott. Detta är dock ett förfarande som kan få stora ekonomiska konsekvenser och du bör anlita ett ombud som företräder dig, detta kan Lawlines juristbyrå hjälpa dig med om det skulle aktualiseras, men jag skulle betrakta detta som ett sistahandsalternativ.

Mitt andra och starkaste råd till dig är att ni med all säkerhet kan hävda att ni endast har en månads uppsägningstid, vilket innebär att du kan säga upp hyresavtalet idag och få flytta ut redan nästa månadsskifte, det vill säga sista oktober. Detta kan du även läsa mer om här.

Om du har fler frågor rörande detta är du varmt välkommen att kontakta mig på jennifer.embretsen@lawline.se.

Vänligen,

Jennifer EmbretsenRådgivare