Uppsägningstid vid uthyrning av egen bostadsrätt

Hej, jag har under 1,5 år hyrt ut min bostadsrätt i andra hand. Det skrevs ett kontrakt som automatiskt förlängde kontraktet med 6 mån åt gången om uppsägning inte gjorts 3 mån i förväg. Nu vill hyresgästen säga upp avtalet med hänvisning till "lagen om uthyrning av bostad" där hyresgästen bara har 1 mån uppsägningstid. Vad gäller, det skrivna kontraktet eller "lagen"?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Precis som du nämner gäller lagen om uthyrning av egen bostad.

Enligt lagen har hyresgästen rätt att säga upp hyresavtalet att upphöra att gälla vid det månadsskifte som inträffar tidigast efter en månad från uppsägningen, dvs. 1 månad uppsägningstid (3 § andra stycket).

I lagen förskrivs att avtalsvillkor som i jämförelse med lagens bestämmelser är till nackdel för hyresgästen är utan verkan mot denne (2 §). Hyreskontraktet om 3 månaders uppsägningstid är därför utan verkan och hyresgästen har rätt till 1 månads uppsägningstid.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga. Om du har fler funderingar är du välkommen att ställa en ny fråga till oss här på Lawline!

Amanda BlombergRådgivare