Uppsägningstid vid uthyrning av egen bostad

Hej ville fråga jag hyr ett hus privat till maj 2021 vi skrev avtal bara på vanlig paper med min och hyresvärd underskrift där står bara vad ska jag betala i månaden så ingen uppsägningstid . Frågan är har jag rätt att säga upp huset med 1 månads uppsägning eller 3 månaders vad gäller i detta fallet eller måste jag betala till maj? Jag menar säga upp bostaden utan skäl. Hyresvärden bryde sig inte om huset många saker gick sönder hon har inte fixat nåt ( pannan var kass diskmaskinen osv) När jag sms hyresvärden att jag tänker flytta ut hyresvärden sa att jag kan flytta ut när som helst men hon vill ha betald till maj. Frågan är kan jag säga upp bostaden med 1 månad uppsägningstid?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vid hyra av privat bostad gäller lag (2012:978) om uthyrning av egen bostad.

Ert avtal löper på bestämd tid till maj 2021. Ett sådant avtal upphör att gälla vid hyrestidens slut, om ingen säger upp avtalet dessförinnan (3 § första stycket tredje meningen). För det fall antingen hyresvärden eller hyresgästen vill säga upp avtalet i förtid gäller den uppsägningstid som framgår av 3 § andra stycket, om inget annat har avtalats. Eftersom ni inte har avtalat om någon uppsägningstid gäller 1 månads uppsägningstid om det är du som hyresgäst som väljer att säga upp avtalet. Hade det istället varit din hyresvärd som sagt upp avtalet hade uppsägningstiden varit tre månader.

Slutsats

Du har som hyresgäst rätt att säga upp ert hyresavtal. Eftersom ingen uppsägningstid är avtalad gäller 1 månads uppsägningstid om det är du som hyresgäst som säger upp avtalet. Detta följer av 3 § andra stycket uthyrningslagen. Hyresavtalet upphör att gälla vid månadsskifte som inträffar tidigast efter en månad från uppsägningen, dvs. månadsskiftet nov/dec om du lämnar din uppsägning till hyresvärden idag 2/10.

Tveka inte att höra av dig om det är något ytterligare du undrar över!

Med vänliga hälsningar,

Linn EngdahlRådgivare