Uppsägningstid vid hyra av bostadsrätt i andra hand

Hej!

Jag hyr en bostadsrätt i andrahand. Fick besked om att den ska säljas efter sommaren, tackade nej till att själv köpa den. Började direkt söka ny bostad att hyra och fick napp på en lght redo för inflyttning redan tre månader innan kontraktet för bostadsrätten löper ut. Läste på Hyresnämndens hemsida att när det gäller bostadsrätt har hyresgästen alltid rätt att säga upp med en månads uppsägningstid.

Tog en titt på kontraktet som är upprättat mellan mig och bostadsrättsinnehavaren. Vi har ett tidsbestämt avtal, men att 3 månaders uppsägningstid gäller, står dock inte specifikt vem av parterna det gäller eller om det gäller bägge. Vidare är det upprättade kontraktet inte en mall för just uthyrning av bostadsrätt utan en mall för vanlig andrahandsuthyrning av hyresrätt.

Har jag några rättigheter i detta läge? Åker ju på dubbel hyra om 3 månader gäller. Eller får jag skylla mig själv för att jag skrev på utan att kolla upp närmre att reglerna vid uppsägning av bostadsrätt skiljer sig från reglerna gällande hyresrätt?

Tack på förhand

Josephine

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom att det är en bostadsrätt som du hyr i andra hand är det privatuthyrningslagen som gäller. Den lagen hittar du här.

Enligt 2 § nyss nämnda lag får avtalsvillkor inte vara till nackdel, i jämförelse med lagstadgade regler, för hyresgästen. Är ett avtalat villkor sämre för hyresgästen än vad lagen är ska det villkoret inte gälla, istället ska den lagstadgade rättigheten gälla. En hyresgäst har rätt att säga upp avtalet med en uppsägningstid på en månad, se 3 §. En avtalad uppsägningstid på tre månader måste anses vara till nackdel för hyresgästen. Det ska därför vara möjligt för dig att använda dig utav den lagstadgade uppsägningstiden på en månad istället för den avtalade på 3 månader.

Om avtalet ingicks innan 1 februari 2013 är det dock hyreslagen som gäller. Enligt 12 kap 5 § Jordabalken har hyresgästen rätt säga upp avtalet med en uppsägningstid på tre månader.

Hoppas att detta gav dig svar på din fråga och lycka till!

Vänligen

Lawline RådgivareRådgivare