Uppsägningstid vid andrahandsuthyrning av bostadsrätt

Hej, Jag hyr en bostadsrätt i andra hand. Vi skrev ett kontrakt att vi skulle ha 3 månaders uppsägning. Jag vill nu flytta från lägenheten och läst mig till att jag bara har 1 månads uppsägning som 2:a handshyrare av bostadsrätt. Stämmer det trots kontrakt? Hyresvärden vägrar gå med på det och anser att kontraktet ska gälla.

Sen undrar jag hur jag gör om hyresvärden vägrar betala depositionen på 2 månadshyror?

Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Frågor gällande uthyrning av bostadsrätt regleras i lagen om uthyrning av egen bostad (privatuthyrningslagen).

Uppsägningstid för andrahandshyra av en bostadsrätt

Det är möjligt att avtala om en annan uppsägningstid om det är till hyresgästens fördel (2 § privatuthyrningslagen). Ett hyresavtal som gäller för bestämd tid upphör att gälla vid hyrestidens slut, dock kan ett sådant avtal även sägas upp före den bestämda tidpunkten (3 § första stycket privatuthyrningslagen). Oavsett vad som har avtalats har du som hyresgäst rätt till en månads uppsägningstid, medan hyresvärden har tre månaders uppsägningstid (3 § andra stycket privatuthyrningslagen). Här gäller alltså att du kan säga upp kontraktet till upphörande med en uppsägningstid om en månad.

Vid en eventuell tvist med din hyresvärd

Om du inte kan komma överens med din hyresvärd kan du föra frågan vidare till hyresnämnden. Du kan skicka in en ansökan till Hyresnämnden som prövar hyrestvister (förfarandet är gratis, dock får du stå för dina egna kostnader i samband med tvisten).

Med vänlig hälsning,

Runa Hansson BandelinRådgivare