Uppsägningstid vid andrahandsuthyrning

Jag har skrivit på ett andrahandskontrakt på ett hus som skulle börja gälla 1 okt, nu kan jag inte hyra eftersom mitt hus inte blivit sålt. Måste jag ändå betala 3 mån uppsägningshyra?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Huvudreglerna om hyra finns i 12 kapitlet jordabalken (JB), se https://lagen.nu/1970:994#K12

För hyresavtal kan uppsägning ske vid det månadsskifte som inträffar tre månader från uppsägningen, 12 kap 4 och 5 §§ JB.

Sedan 1 februari 2012 finns dock speciella regler vid andrahandsuthyrning, se https://lagen.nu/2012:978. Lagen gäller endast när en privatperson hyr ut en egen bostad, dvs. villor, bostadsrätter, möblerade och omöblerade rum samt ägarlägenheter. Uthyrningen ska alltså ske utanför näringsverksamhet.

Den nya lagen ger hyresgäster rätt till en månads uppsägningstid, för hyresvärden gäller tre månader, 3 §. Om hyresgästen och hyresvärden kommit överens om avtalsvillkor som är till nackdel för hyresgästen, är villkoren utan verkan, 2 §.

Då du och hyresvärden ingått ett avtal om uthyrningen måste du betala hyra under uppsägningstiden. Om det hus du ska/skulle hyra är hyresvärdens egna bostad är din uppsägningstid bara en månad, även om ni avtalat om tre månader.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Linda OlssonRådgivare