Uppsägningstid uthyrning av egen bostad

Hej!

Jag bor i en bostadsrättslägenhet i andrahand. Enligt vårt kontrakt är uppsägningstiden tre månader och min hyresvärd (ägaren av bostadsrätten) sa upp lägenheten 27:e september och säger att jag måste flytta ut vid årsskiftet. Jag har dock hört och läst att jag har rätt till endast en månads uppsägningstid, om det är mer gynnsamt för mig, vilket jag anser att det är om jag har en annan lägenhet jag kan flytta in i om en månad.

Gäller en månads uppsägning, trots att det i kontraktet står tre månader?

Och om det är en månads uppsägning och vi sa upp den i slutet av september, blir det utflytt oktober/november då eller räknar man på betalningsdag och eftersom vi redan betalat för oktober innan uppsägningen, blir det då november/december?

Tack på förhand.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För andrahandsuthyrning av bostadsrättslägenhet gäller bestämmelserna i lag (2012:978) om uthyrning av egen bostad. Det framgår inte av frågan om ert avtal löper på bestämd eller obestämd tid, men jag förutsätter att ni har avtalat att hyrestiden löper tills någon av er säger upp det, således på obestämd tid.

Enligt 3 § andra stycket gäller en månads uppsägningstid om det är hyresgästen som säger upp avtalet, och tre månaders uppsägningstid om det är hyresvärden som säger upp. Bestämmelsen är en skyddsregel för hyresgästen och innebär att om det skulle ha stått en månad oavsett vem som säger upp så har hyresgästen ändå rätt till tre månaders uppsägningstid.

I ditt fall är det hyresvärden som har sagt upp avtalet och då är det de tre kalendermånader som har avtalats som gäller. Vill du flytta ut tidigare ska hyran ändå betalas om inte hyresvärden går med på en kortare tid. Endast om det vore du som hyresgäst som hade sagt upp avtalet hade du haft rätt till en månad även om det står tre månader i avtalet.

Hyresavtalet upphör att gälla vid månadsskifte som inträffar tidigast tre månader efter uppsägningen, alltså vid årsskiftet i ditt fall.

Allt gott!

Med vänliga hälsningar,

Linn EngdahlRådgivare