Uppsägningstid utan hyresavtal?

Bor i en lägenhet i andra hand men det finns INGET kontrakt varken skriftligt eller muntligt, vad gäller angående uppsägningstid?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler kring hyresrätter hittar du i 12 kapitlet i jordabalken (JB).

Hyresavtal på obestämd tid

Eftersom du skriver att ni varken har ett skriftligt eller muntligt avtal så utgår jag från att ni varken har avtalat om hur länge du får hyra lägenheten eller hur lång uppsägningstiden ska vara. Om ni inte har avtalat överhuvudtaget så rör det sig om ett hyresavtal på obestämd tid. Ett hyresavtal på obestämd tid löper från att du flyttade in och tills vidare utan någon i förväg bestämd slutdag.

Vid hyresavtal på obestämd tid gäller en uppsägningstid på tre månader enligt lagen (12 kap. 4 § 1 st. 1p. JB).

Förslagsvis kan du höra av dig till personen du hyr lägenheten av så att ni kan prata igenom det hela och lösa situationen på bästa sätt.

Hoppas du fick svar på din fråga och lycka till!

Vänliga Hälsningar,

Annelie BurströmRådgivare