Uppsägningstid samt hyresvärds rätt att få tillträde till hyresrätten.

Hej

Jag har hyrt ett hus i ett kontrakt i 9 månader. Det finns ingen uppsägningstid i hyresavtal . ägaren sätter in en linje (strec) i plats uppsägningstiden. hyresvärden har inte sagt något om uppsägningen .

hyresvärden använder exakta nyckel och kommer in i huset när vi inte hema han byta till uppvärmning . frågar mig inte om tillstånd. Jag vill säga upp kontraktet, men hyresvärden säger att vi måste ha 3 månaders uppsägningstid . Jag vill fråga är han rätt?

Mvh

Sylwia

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Hyresvärdens rätt att komma in i bostaden

Huvudregeln är att ditt samtycke behövs för att hyresvärden ska få komma in i huset. Hyresvärden har dock rätt att få komma in i huset för att bland annat utöva nödvändig tillsyn eller utföra reparationer som inte kan uppskjutas utan skada. Att hyresvärden ville justera uppvärmningen är något som kan uppskjutas utan skada (12 kap. 26 § jordabalk). Din hyresvärd har alltså i denna situation inte rätt att ta sig in i huset utan ditt samtycke.

Om din hyresvärd tar sig in i huset utan tillåtelse gör han eller hon sig skyldig till hemfridsbrott enligt 4 kap. 6 § Brottsbalken. Detta brott kan leda till böter och du borde meddela din hyresvärd detta för att hindra att han eller hon tar sig in igen.

Uppsägningstiden

Eftersom hyresavtalet gäller längre än tre månader har din hyresvärd rätt med att det är tre månaders uppsägningstid som gäller (12 kap. 4 § jordabalk).

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Alexander Ekegård BallinRådgivare