Uppsägningstid privatbostad

Hej! Har blivit uppsagd från mitt boende. Privathyresvärd som har ett hus till. Har ej någon besittningsrätt står på kontraktet. Undrar om jag har tre månader eller rätt till en månad?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Som jag tolkar frågan rör det sig här om en uthyrning av en privatbostad. Därmed blir privatuthyrningslagen tillämplig.

När det kommer till privata uthyrningar har man som hyresgäst ingen lagstadgad besittningsrätt och har därmed inte någon automatisk rätt till förlängning så länge ni inte kommer överens om något annat (3§ 3 st privatuthyrningslagen).

I fråga om uppsägningstid har du däremot rätt till tre månaders uppsägningstid när det är din hyresvärd som säger upp kontraktet. Står det en längre uppsägningstid enligt kontraktet gäller det. Väljer hyresgästen att säga upp kontraktet är det en månad som gäller (3§ 2 st privatuthyrningslagen).

Hoppas du är nöjd med ditt svar! Du är alltid välkommen att höra av dig till oss igen vid fler frågor.

Med vänlig hälsning,

Elin GidingRådgivare