Uppsägningstid på ett andrahandshyreskontrakt

Hyr en bostadsrätt, har ett andrahandskontrakt på 6 mån. Om vi skulle vilja säga upp kontraktet har vi en månads uppsägningstid då? Det finns ingen uppsägningstid skrivet i kontraktet. Hyr vi i andrahand om bosadsrättsägaren inte är den som hyr ut till oss? Det är en familjemedlem till ägaren som vi hyr av.

Lawline svarar

Hej!

Om hyrestiden är längre än tre månader ska uppsägning ske senast 3 månader i förväg, enligt jordabalken kapitel 12 § 4 stycke 2 punkt 3 (även kallad "hyreslagen", https://lagen.nu/1970:994#K12P4S1). Om du och din hyresvärd inte avtalat någonting annat är det därför 3 månaders uppsägningstid som gäller. Däremot får avsteg göras från lagtexten med förmån för hyresgästen, vilket innebär att om du och din hyresvärd kommer överens om en månads uppsägningstid på din begäran, så blir det gällande. Kom ihåg att få en sådan överenskommelse nertecknad då det kan bli svårt att bevisa att överenskommelsen existerar om ni bara har ett muntligt avtal.

Om din hyresvärd hyr lägenheten i första hand av den egentliga ägaren stämmer det att du hyr i andra hand.

Hoppas detta gav svar på din fråga.

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare