Uppsägningstid och beräkning av denna

Hej! Jag hyr ut ett rum i min hyresrätt i nuläget. Gällande uppsägningstid har vi skrivit avtal om att 1 kalendermånad gäller som uppsägning. Min inneboende har bott hos mig i drygt 3 år och i söndags (30/06) på eftermiddagen meddelade han mig muntligt att han skulle vilja flytta ut 1:a augusti. Nu är min fråga om han var ute i god tid eller för sent? Hur ska 1 kalendermånad tolkas? Gäller sista vardagen månaden innan eller sista kalenderdagen även om den innefaller på en söndag? Undrar alltså om han inte var ute allt för sent och att istället 1:a september borde gälla som uppsägningsdatum? Med vänliga hälsningar, Robby

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga regleras av 12 kap jordabalken (JB), ett kapitel som ofta vardagligt benämns hyreslagen. Anledningen till att frågan inte regleras av lagen om uthyrning av egen bostad är att den lagen inte är tillämplig på andrahandsuthyrning av hyresrätter (se 1 § nämnda lag).

Uppsägningstiden för tidsmässigt obestämda bostadshyresavtal är faktiskt tre månader, räknat från kommande månadsskifte (12 kap 4 § 1 st 1 p JB). Ett hyresavtal som sägs upp 30/6 löper således ut efter 30/9, medan ett avtal som sägs upp 1/7 löper ut efter 31/10. Jordabalken tillåter att parterna avtalar om en längre uppsägningstid, men inte en kortare (för hyresgäster av bostadslägenheter finns dock också i 12 kap 5 § JB ett maxtak som innebär att hyresgästen alltid har rätt att säga upp avtalet med verkan senast månadsskiftet tre månader senare, så uppsägningstiden kan sägas vara helt bestämd för hyresgäster i dessa fall).

Om ni båda vill kan ni givetvis komma överens om att din hyresgäst ska få flytta tidigare, men vid icke ömsesidiga uppsägningar gäller alltså tre månader efter första månadsskiftet efter uppsägningen.

Vänligen

Lawline RådgivareRådgivare