Uppsägningstid hyreskontrakt

Hej

I ett hyreskontrakt står det följande från och med 2018-09-01 till och med 2019-08-31. Uppsägning ska ske skriftligen minst 6 månader före den avtalade hyrestidens utgång. I annat fall förlängs kontraktet för varje gång med 12 månader.

Gäller då 6 månaders uppsägning eller har det automatiskt gått över till att vara 9 månader pga att kontraktet har löpt längre än 9 månader?

Om det är kontraktets uppsägningstid på 6 månader som gäller.

Kommer då uppsägningstiden att förändras till 9 månader om kontraktet förlängs utan uppsägning ytterligare ett år?

Eller räkans varje förlängning som nytt kontrakt och att samma uppsägningstid 6 månader kvarstår vid varje förlängning?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som utgångspunkt kan konstateras att avtalsfrihet råder och det är därför det som står i hyreskontraktet som gäller.

Jag kommer i mitt svar utgå från att du hittills inte har sagt upp kontraktet.

Kontraktet blev då 2019-08-31 förlängt med 12 månader, vilket gör att kontraktet just nu löper för perioden 2019-09-01 till och med 2020-08-31.

Om du önskar säga upp avtalet måste detta göras minst 6 månader före utgången av kontraktet. Det finns inget hinder mot att uppsägning sker mer än 6 månader före kontraktets utgång, du kan därför säga upp kontraktet redan nu om du vill.

Om du säger upp kontraktet minst 6 månader i förväg, slutar det gälla 2020-08-31 då hyrestiden går ut och kontraktet inte förlängs.

Om någon uppsägningstid som börjar räknas från den dagen du säger upp kontraktet skulle finnas, är det istället denna som gäller, men utifrån informationen i din fråga så är det först 2020-08-31 som kontraktet upphör att gälla om du säger upp det nu.

Hoppas du känner att du har fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Anna JohannessonRådgivare