Uppsägningstid hyresavtal

Hej, och förlåt för dåligt svensk.

Min dotter flytte till Sverige att studera. Hon fann ett bostad för sig. Nu ser det ut att sk.husreglarna och värdinnan kanske besivar sig ohållbar.( ingen dusch före kl12.00 påveckoslutet t.ex)

Promlemet är att hyresavtal är tidsbegränsat. Först det skulle vara 22.8.2019-31.12.2019 men när flickan var på plats hade det ändrat till 30.6.2020 , hon underskrev det (kunde inte göra annat).

Frågan är om hon nu eller kort säger upp hyresavtal hur många månaden måste hon betala hyran ? Och vilken är uppsägnings tid ?

Bodstad är en rum med delat wc och dusch i botten våningen av ett privat hus.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag uppfattar din fråga som att hyresavtalet är träffat med en privatperson. I det fallet, såvida privatpersonen inte tidigare hyrt ut andra lägenheter, så är privatuthyrningslagen tillämplig (1 § privatuthyrningslagen). Det innebär i så fall att uppsägningstiden för hyresgästen är en månad (3 § andra stycket privatuthyrningslagen). Om uppsägningen sker i augusti så löper hyresavtalet fram tills utgången av september. Det är under motsvarande period som hyran också fortsättningsvis måste betalas.

Om privatuthyrningslagen inte är tillämplig i ert fall så gäller i stället hyreslagens regler. Uppsägningstiden är i så fall istället tre månader (12 kap. 5 § jordabalken).

Jag hoppas att du har funnit mitt svar behjälpligt och lycka till!

Med vänlig hälsning

Henrik ÖsterströmRådgivare